Bydgoszcz, 20 Marca 2019
 
 
Facebook Twitter Google Plus
Spotkanie autorskie z Krzysztofem Derdowskim Drukuj Wyślij znajomemu

Czwartek, 19 grudnia 2013, godz. 18 - „Odkrywanie poety” - spotkanie z Krzysztofem Derdowskim autorem nowo wydanej książki „Mistyka zwierzęta i koany. Rzecz o poezji Stanisława Czerniaka”. Wiersze Stanisława Czerniaka przeczyta Mieczysław Franaszek.

Stanisław Czerniak
Stanisław Czerniak
 

Stanisław Czerniak – ur. w 1948 r. w Mikołowie, historyk, filozof, od wielu lat związanym z Instytutem Filozofii i Socjologii PAN w Warszawie. Jako poeta debiutował w 1967 r. w katowickich „Poglądach”. Laureat ogólnopolskiego konkursu na książkowy debiut poetycki w 1986 r. Nagrodzony tomik pt. Samowiedza ukazał się drukiem w 1990 r. Kolejne tomiki to: Wnętrze (1991),  Impas (1991). W roku 2009 ukazał się tom Nagie ŻE, zawierający oprócz wierszy nowych (1992-2008) również wybrane utwory z poprzednich tomików.  W roku 2012 opublikowana została pod redakcją Krzysztofa Derdowskiego praca zbiorowa pt. Anrtopologia podmiotu lirycznego (wokół „Nagiego ŻE”) Stanisława Czerniaka.

Krzysztof Derdowski
Krzysztof Derdowski
 

Krzysztof Derdowski – ur. w 1957 r., autor tomików wierszy: Czasowo nie ma wieczności i Cienie i postacie, a także powieści: Znikanie, Robal, Chłód, Naga oraz Wstyd. Wielokrotnie prezentował swoje wiersze, opowiadania, recenzje i szkice literackie w takich pismach jak: „Twórczość”, „Odra”, „Poezja”, „Fraza”, „Topos”, „Nurt”, „Kwartalnik Artystyczny”. Pisał między innymi o twórczości” Ireneusza Iredyńskiego, Kazimierza Hoffmana, Wisławy Szymborskiej, Ryszarda Kapuścińskiego, Janusza Żernickiego, Zdzisława Polsakiewicza oraz Stanisława Czerniaka.

Krzysztof Derdowski jest także autorem scenariuszy filmowych i sztuk teatralnych publikowanych w miesięczniku „Dialog” oraz prezentowanych podczas tak zwanych prób czytanych w teatrach: Współczesnym we Wrocławiu, Polskim w Poznaniu, Słowackiego w Krakowie. Jednoaktówki zebrał w tomie Zawsze.

Krzysztof Derdowski jest laureatem poetyckiego konkursu Czerwonej Róży, a jego powieści Chłód i Wyuzdanie uznane zostały za najlepsze bydgoskie książki w 2003 i 2012 roku i nagrodzone Strzałą Łuczniczki.

 

*     *     *

Zainteresowanie krytyki literackiej poezją Stanisława Czerniaka jest w pełni uzasadnione, ponieważ mamy o czynienia nie tylko z pisarstwem ciekawym, intrygującym, ale i wymagającym stworzenia właściwego dla siebie horyzontu interpretacji, który pozwoliłby… zbliżyć się do szyfrów, zagadek i komplikacji wewnętrznych tych wierszy, w potocznej lekturze nie zawsze rzucających się w oczy… Krzysztof Derdowski potrafi o poezji Stanisława Czerniaka pisać interesująco, zaciekawiająco, prowadzi narrację płynną, zaskakującą czasami szczególną wnikliwością i oryginalnością spostrzeżeń oraz stylistycznymi rozwiązaniami i pomysłami, w pełni autorskimi, oryginalnymi przemyśleniami. 

Robert Mielhorski

 

Pojawienie się w literaturze polskiej osobowości twórczej, dodajmy – oryginalnej i samoistnej oraz niezależnej osobowości twórczej, jaką jest Stanisław Czerniak, dla piszącego te słowa, ponad wszelką wątpliwość… nie zostało docenione, zostało wręcz przeoczone… Czytając „Mistykę, zwierzęta i koany”, miałem pewność, że liryka Czerniaka czekała przez wszystkie te lata na swojego odkrywcę, egzegetę, krytyka… Krzysztof Derdowski rzuca się w świat poezji Czerniaka powodowany fascynacją jaką żywi wobec liryki autora „Samowiedzy”, pełen wiary, że obcuje oto z poetą, którego nie tylko warto, ale nade wszystko trzeba, bezwzględnie trzeba dla dobra kultury polskiej odkryć, odzyskać... Derdowski nie jest profesjonalnym literaturoznawcą, ale jego praca jest robotą literaturoznawczą pełną gębą. Pod względem metodologicznym to robota niemal wzorcowa. Co jednak istotne, rozprawa Derdowskiego jest nie tylko i wyłącznie rozprawą naukową… Derdowski pisze uważnie i poważnie, ale przy tym lekko i z wdziękiem, zachowując równowagę pomiędzy wywodem analitycznym a wywodem interpretacyjnym.

Janusz Drzewucki

 

Książka stanowi udaną próbę całościowego, wręcz monograficznego ujęcia twórczości Stanisława Czerniaka, twórczości, która ze względu na swą filozoficzną głębię stawia przed interpretatorem szczególne wyzwania. Krzysztof Derdowski, mierząc się z tą poezją, sięga po różne dyskursy, w tym przede wszystkim po dyskurs  teraturoznawczy i filozoficzny. Uwypukla tym samym istotę oraz oryginalność wierszy poety–filozofa… Starannie wsłuchuje się w podejmowaną przez Czerniaka polemikę z kluczowymi dla współczesnej myśli filozofami i ze świadczącą o dużej erudycji czujnością wyłapuje wszelkie filozoficzne aluzje, parafrazy i kryptocytaty.

Joanna Hobot-Marcinek

 

Mistyka...byłaby próbą przywrócenia literaturze twórczości poety–profesora, próbą przywrócenia właściwej hierarchii literackiej… oraz zdefiniowania tych wartości, które nie tylko świadczą o tym, że wiersze Stanisław Czerniaka różnią się znacząco od dokonań jego rówieśników, ale że wnoszą do literatury w pełni oryginalny rys, który ją ubogaca i jakby poszerza jej ontyczne spectrum… Krzysztof Derdowski ma na poezję Czerniaka klarowny pogląd, rozumie ją jak mało kto, przynajmniej w zakresie poddającym się logicznym analizom, a tam gdzie intencje poetyckie skrywa tajemnica, posługuje się kluczem intuicji i kto wie, czy te intuicyjne rozpoznania nie są najbardziej błyskotliwe.

Krzysztof Kuczkowski

 

Poezji Stanisława Czerniaka nie odkrywa się fragmentami, po trochu… Sprawa wielkiej syntezy staje się – szczęśliwie – udziałem tego studium, ujawnia poezję Czerniaka jako mowę globalną i dogłębną… Powstała monografia niezwykle dojrzała, zasobna w wartości badawcze… Krzysztof Derdowski jest wnikliwym, wytrawnym, zdeterminowanym uczestnikiem doświadczenia zawartego w poetyckim przesłaniu Stanisława Czerniaka. Doświadczenie to rozwija się w granicach zakreślonych przez współczesność. Czerniak jest poetą zasadniczego osądu, zarazem poetą poważnym – respektuje obecną sytuację, zna możliwości dzisiejszego dyskursu, który rozwijać się może jedynie w szczelinie dzielącej „zużyte” już, zbędne idee i coraz bardziej niepewne wykładnie postmodernizmu… Poeta uczestniczy we wszelkich próbach zrozumienia ludzkiej kondycji, brutalnie ujawnianej właściwie dopiero w myśli współczesnej, nie tylko ma w tym swój udział, ale ma też przywilej wypowiadania ostatniego słowa, czasami najbardziej odkrywczego, ale i wzbudzającego najbardziej drastyczną refleksję, czego wyrazem niejedno przejmujące doznanie wyrażane na kartach monografii.

Ryszard Strzelecki

 

WIERSZ I

Wiersz nie jest
zlepkiem słów
innych niż w gazecie.

Jest produktem rozkładu
słowa oraz ciała.

Usuwasz z niego słowa
piórem jak skalpelem.

Wypełnia cię energią
spoza alfabetu i talentu.

Z poezji się wyrasta.
Wiersz wyrasta z ciebie,
aby krążyć
po twym pustym firmamencie.

(Stanisław Czerniak, WIERSZ I z tomu Nagie ŻE, 2009)

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
   
  Copyright 2004-2015 Galeria Autorska